50 تا از قطعات ضروری خودرو: راهنمای کامل
نگهداری از قطعات ضروری خودرو نقش مهمی در افزایش عمر و بهبود عملکرد آن دارد. آشنایی با قطعات ضروری خودرو، به شما کمک میکند که خودرو خود را در شرایط مطلوب نگه دارید و از هزینههای سنگین تعمیر جلوگیری کنید.
قطعات ضروری خودرو
هنگام بررسی قطعات ضروری خودرو و وظایف آنها، شروع با موارد اساسی اهمیت دارد. داشتن دانش پایه در مورد اجزای اصلی و عملکرد خودرو در بلندمدت برای شما مفید خواهد بود. در ادامه، بخشهای اصلی خودرو توضیح داده شده است. در ابتدا جدولی آورده ایم که تمام مطالب قطعات ضروری خودرو به صورت مختصر در جدول زیر آورده شده است برای اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله همراه ما باشید:
شماره | قطعه | توضیحات |
---|---|---|
1 | موتور | دستگاهی که انرژی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند، معمولاً در خودروهای مدرن از موتورهای احتراق داخلی استفاده میشود. |
2 | جعبه دنده | یکی از اجزای مهم خودرو که نیرو را از موتور به چرخها منتقل میکند و عملکرد صحیح خودرو را تضمین میکند. |
3 | باتری | قلب سیستم الکتریکی خودرو که انرژی لازم برای راهاندازی خودرو و اجزای الکتریکی را فراهم میکند. |
4 | دینام | مولدی کوچک که انرژی مکانیکی را به برق تبدیل کرده و به باتری منتقل میکند. |
5 | رادیاتور | سیستمی که گرمای اضافی موتور را دفع کرده و از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری میکند. |
6 | محور جلو | بخشی که وظیفه تحمل وزن خودرو و پشتیبانی از سیستم فرمان را بر عهده دارد. |
7 | سیستم تعلیق جلو | پایداری و حرکت روان خودرو را تضمین میکند. |
8 | ترمزها | سیستم اصلی توقف خودرو که انرژی جنبشی را به گرما تبدیل میکند. |
9 | مبدل کاتالیستی | بخشی از سیستم اگزوز که آلایندههای مضر را به مواد کمتر مضر تبدیل میکند. |
10 | صدا خفه کن | بخشی که صدای موتور را کاهش داده و تنظیم میکند. |
11 | محور عقب | وظیفه انتقال نیرو به چرخهای محرک عقب را دارد. |
12 | سیستم تعلیق عقب | کنترل حرکت هیندر و حفظ تماس بدنه با جاده را فراهم میکند. |
13 | سیستم فرمان | اجازه میدهد چرخهای جلو به زاویه مورد نظر راننده بچرخند. |
14 | تسمه مارپیچ | تسمهای که نیرو را از میللنگ به اجزای مختلف موتور منتقل میکند. |
15 | سیستم خنککننده | شامل اجزایی مانند رادیاتور و پمپ آب برای تنظیم دمای موتور است. |
16 | سیستم روانکاری | اصطکاک بین قطعات متحرک موتور را کاهش میدهد. |
17 | سیستم احتراق | مسئول ایجاد جرقه برای احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندرهای موتور است. |
18 | سیستم انتقال نیرو | شامل موتور، جعبهدنده و محورهای محرک برای انتقال نیرو به چرخها است. |
19 | کلاچ | انتقال قدرت بین شفت محرک و شفت متحرک را کنترل میکند. |
20 | شفت پروانه | وظیفه انتقال گشتاور و قدرت چرخشی از موتور به محور یا چرخها را دارد. |
21 | دیفرانسیل | امکان چرخش مستقل چرخهای محرک را فراهم میکند. |
22 | دستهدنده | اجازه تغییر دندهها را میدهد. |
23 | تسمه تایم | تضمین هماهنگی حرکت میل لنگ و میل سوپاپ در موتور احتراق داخلی را بر عهده دارد. |
24 | سیستم تعلیق | اجزایی که ارتعاشات جاده را جذب کرده و تماس لاستیکها با زمین را حفظ میکنند. |
25 | شوکگیرها | به جذب ارتعاشات کمک کرده و تماس لاستیکها با جاده را بهبود میبخشند. |
26 | مخزن سوخت | بخشی از سیستم سوخترسانی که سوخت خودرو در آن ذخیره میشود. |
27 | لوله اگزوز | وظیفه هدایت گازهای خروجی از موتور به بیرون خودرو را دارد. |
28 | چرخ/لاستیک | مجموعهای از چرخ و لاستیک که خودرو را روی زمین حرکت میدهد. |
29 | سیستم اگزوز | گازهای سوخته شده را از موتور به بیرون هدایت میکند. |
30 | حسگر اکسیژن | سطح اکسیژن در گازهای خروجی را اندازهگیری میکند و به تنظیم مخلوط سوخت و هوا کمک میکند. |
31 | رزوناتور | بخشی از سیستم اگزوز که صداهای ناهنجار را کاهش میدهد. |
32 | واحد کنترل الکترونیکی | سیستمهای الکتریکی خودرو را کنترل میکند. |
33 | فیلتر هوا | از ورود گرد و غبار و ذرات مضر به موتور جلوگیری میکند. |
34 | کیسههای هوا | برای محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف تعبیه شدهاند. |
35 | کمربند ایمنی | از پرت شدن سرنشینان به بیرون یا برخورد با بخشهای داخلی خودرو جلوگیری میکند. |
36 | چراغهای جلو | دید راننده در شب و شرایط نور کم را فراهم میکنند. |
37 | چراغهای عقب | نشاندهنده حرکت خودرو در جهت عقب است. |
38 | شیشه جلو | دید به جلو را فراهم کرده و از سرنشینان در برابر عوامل خارجی محافظت میکند. |
39 | برفپاککن شیشه جلو | باران، برف و گرد و غبار را از شیشه جلو پاک میکند. |
40 | حسگرهای نزدیکی | اشیاء نزدیک به خودرو را بدون تماس شناسایی میکنند. |
41 | کاپوت | پوشش متحرک موتور خودرو است. |
42 | صندوق عقب | فضای ذخیرهای برای حمل بار و چمدان. |
43 | سرعتسنج | سرعت لحظهای خودرو را نشان میدهد. |
44 | نشانگر سوخت | سطح سوخت موجود در مخزن را نشان میدهد. |
45 | پمپ سوخت | سوخت را از مخزن به موتور منتقل میکند. |
46 | نشانگر دما | دمای مایع خنککننده موتور را نشان میدهد. |
47 | مسافتسنج سفر | مسافت طی شده توسط خودرو را ثبت میکند. |
48 | دورشمار موتور | تعداد دورهای میل لنگ را اندازهگیری میکند. |
49 | پلاک خودرو | برای شناسایی خودرو استفاده میشود. |
50 | لوازم جانبی | شامل اجزای مختلفی مانند چراغهای جلو، چراغهای ترمز و سیستم تهویه. |
1. موتور (Engine)
موتور دستگاهی است که سوخت را میسوزاند و آن را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند.
اکثر خودروهای مدرن از موتورهای احتراق داخلی (Internal Combustion Engine – ICE) استفاده میکنند که با اشتعال سوخت واکنشی ایجاد میکنند تا قطعات مکانیکی را به حرکت درآورند. موتورهای احتراق داخلی از بنزین یا گازوئیل استفاده میکنند تا پیستونها را به حرکت درآورده، میللنگ (Crankshaft) را بچرخانند و در نهایت چرخهای خودرو را حرکت دهند.
تکنسینها موتور را بر اساس تعداد سیلندرها و حجم آنها اندازهگیری میکنند. بهعنوان مثال، یک موتور “350 V8” دارای هشت سیلندر است که در آرایشی V شکل قرار گرفتهاند و حجمی معادل 350 اینچ مکعب را جابجا میکنند.
ممکن است گاهی شنیده باشید که افراد موتور خودروی برقی خود را موتور مینامند، اما خودروهای برقی (EV) موتوری ندارند؛ آنها دارای موتورهای الکتریکی هستند که انرژی الکتریکی را به حرکت تبدیل میکنند.
2. جعبهدنده (Transmission)
جعبهدنده یکی از مهمترین اجزای خودرو است که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخها منتقل میکند.
جعبهدندهها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها اتوماتیک هستند، درحالیکه در خودروهای دندهای، راننده باید مراحل اضافی را برای عملکرد صحیح خودرو انجام دهد.
جعبهدنده کجا قرار دارد؟
معمولاً جعبهدنده در شاسی خودرو و در قسمت جلوی آن نصب میشود.
عملکرد جعبهدنده چگونه است؟
پاسخ به این سؤال به نوع جعبهدنده بستگی دارد. در هر صورت، وظیفه اصلی جعبهدنده، تنظیم نسبت دنده بین چرخها و موتور است، بهگونهای که خودرو در هنگام کاهش یا افزایش سرعت به درستی عمل کند.
هنگامیکه خودرو متوقف میشود، جعبهدنده موتور را از چرخهای محرک جدا میکند تا موتور بتواند در حالت کار درجا (Idling) کار کند، درحالیکه چرخها حرکت نمیکنند.
جعبهدنده همچنین شتابگیری سریع از حالت توقف را امکانپذیر کرده و به موتور اجازه میدهد در سرعتهای ثابت به آرامی کار کند تا میزان استهلاک کاهش یابد.
3. باتری (Battery)
باتری، قلب الکتریکی خودرو است و انرژی لازم برای راهاندازی تمام اجزای الکتریکی خودرو را فراهم میکند. بدون انرژی باتری، خودرو شما روشن نخواهد شد.
سیستم راهاندازی خودرو:
باتری بخشی از سیستم راهاندازی خودرو است که از سه جزء اصلی تشکیل شده است:
- کلید استارت: این میتواند دکمهای باشد که فشار میدهید یا جایی که کلید خود را وارد میکنید.
- رله استارت (یا سولنوئید): کلید استارت، جریان کوچکی را به رله استارت ارسال میکند و باعث بسته شدن یک جفت کانتکت میشود.
- موتور استارت: وقتی کانتکتها بسته میشوند، باتری ولتاژ را به موتور استارت ارسال میکند که دندههایی را برای راهاندازی خودرو میچرخاند.
اصطلاحات رایج برای انتخاب باتری:
- گروه باتری: مشخصکننده ابعاد، ولتاژ (۶ ولت یا ۱۲ ولت) و محل قرارگیری قطبهای باتری است.
- آمپر راهاندازی سرد (Cold Cranking Amps – CCA): عددی است که نشان میدهد باتری در دماهای سرد چقدر توانایی راهاندازی دارد.
- ظرفیت رزرو (Reserve Capacity): مدت زمانی که باتری بدون کمک از سیستم شارژ خودرو میتواند انرژی تأمین کند.
علائمی مانند صدای کلیک هنگام استارت زدن یا کمنور شدن چراغها، نشانههایی از نیاز باتری به بررسی یا تعویض هستند.
4. دینام (Alternator)
اگرچه ممکن است تصور کنید باتری همه اجزای الکتریکی خودرو را تأمین میکند، در واقع دینام است که این عملکرد را به عهده دارد.
عملکرد دینام:
- دینام یک مولد کوچک است که به موتور متصل شده و انرژی مکانیکی را از تسمه سرپنتینی گرفته و به برق تبدیل میکند.
- این برق تولیدی به باتری منتقل شده و در آن ذخیره میشود.
علائم خرابی دینام:
- چراغهای سوسوزن
- کمنور شدن چراغهای داشبورد
- مشکل در استارت زدن
دینامها معمولاً بین 7 تا 10 سال عمر میکنند، اما در صورت بروز علائم بالا نیاز به بررسی دارند.
5. رادیاتور (Radiator)
موتور خودرو با سوختسوزی و حرکت قطعات، گرمای زیادی تولید میکند که باید دفع شود تا از داغ شدن بیش از حد جلوگیری شود.
سیستم خنککننده موتور:
- رادیاتور به همراه مایع خنککننده، شیلنگها، فن، و ترموستات که دمای مایع را کنترل میکند، گرمای اضافی را دفع میکند.
- مایع خنککننده از طریق شیلنگها وارد موتور شده و گرما را جذب میکند و سپس به رادیاتور برمیگردد.
- رادیاتور گرما را از مایع خنککننده به هوا منتقل کرده و با کمک فن یا هوای خنک از طریق جلوپنجره خودرو، دمای مایع را کاهش میدهد.
این چرخه بهصورت مداوم تکرار میشود تا موتور در دمای بهینه باقی بماند و از خرابی ناشی از گرمای بیشازحد جلوگیری شود.
6. اکسل جلو
اکسل جلو، که در جلوی خودرو قرار دارد، یکی از اجزای اساسی است که وظیفه پشتیبانی از سیستم فرمان و جذب ضربات ناشی از ناهمواریهای جاده را بر عهده دارد. بهطور کلی، اکسلها میله یا شفتهایی هستند که چرخها را میچرخانند و وزن خودرو را تحمل میکنند. این قطعات به سه نوع اصلی تقسیم میشوند: جلو، عقب و استاب.
اکسلهای جلو به دو نوع زنده (Live) و مرده (Dead) تقسیم میشوند که بستگی به انتقال نیرو به چرخها دارد. برای اطمینان از دوام و استحکام، این قطعات معمولاً از مواد مقاومی مانند فولاد کربنی یا فولاد نیکل ساخته میشوند.
7. سیستم فرمان و تعلیق جلو
سیستم فرمان و تعلیق جلو از اجزای حیاتی خودرو هستند که ایمنی و پایداری رانندگی را تضمین میکنند.
عملکرد اصلی این سیستمها این است که به چرخها اجازه میدهند بهطور مستقل از بدنه خودرو حرکت کنند و همزمان ضربات جاده را جذب کرده و از انتقال آن به دستان راننده جلوگیری کنند.
سیستم فرمان خودرو امکان چرخش وسیله نقلیه را بر اساس خواسته راننده فراهم میکند، ثبات جهت را حفظ کرده و حرکت دورانی فرمان را به چرخش زاویهای چرخهای جلو تبدیل میکند.
دو نوع رایج از سیستمهای فرمان عبارتند از:
- سیستم رک و پینیون که در بیشتر خودروها استفاده میشود.
- سیستم گردشی توپی که در کامیونها و وسایل نقلیه کاربردی به کار میرود.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل آشنایی با قطعات جلوبندی خودرو
8. ترمزها
اگر شیئی ناگهان جلوی خودروی شما ظاهر شود، ممکن است به یکی از بخشهای مهم خودرو فکر کنید: ترمزها. وقتی راننده ترمز را محکم فشار میدهد، خوشحال خواهید شد که ترمزها خودرو را به سرعت متوقف میکنند و از یک تصادف ناخوشایند جلوگیری میکنند.
یک خودروی در حال حرکت انرژی جنبشی زیادی دارد، که همان انرژی حرکت است. برای متوقف کردن خودرو، ترمزها باید این انرژی جنبشی را از بین ببرند. این کار با استفاده از نیروی اصطکاک انجام میشود که انرژی جنبشی را به گرما تبدیل میکند.
زمانی که پای خود را روی پدال ترمز فشار میدهید، یک اهرم متصل، پیستونی را به داخل سیلندر اصلی که با مایع هیدرولیک پر شده است، فشار میدهد. این مایع هیدرولیک از طریق یک سیستم لولهها به سیلندرهای بزرگتر دیگری که در کنار ترمزهای هر چرخ قرار دارند، منتقل میشود.
این سیستم هیدرولیک نیروی وارد شده توسط پای شما روی پدال ترمز را تقویت میکند و آن را به نیروی کافی برای اعمال ترمزها و متوقف کردن خودرو تبدیل میکند. خود ترمزها معمولاً به دو نوع تقسیم میشوند: ترمز دیسکی یا ترمز کاسهای.
بسیاری از خودروهای مدرن دارای ترمزهای دیسکی در چرخهای جلو و ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب هستند. مدلهای گرانتر ممکن است در هر چهار چرخ ترمز دیسکی داشته باشند. تنها خودروهای بسیار قدیمی یا بسیار کوچک، معمولاً ترمزهای کاسهای در هر چهار چرخ دارند.
9. مبدل کاتالیستی
مبدلهای کاتالیستی در اواسط دههی 1970 معرفی شدند و به سرعت به بخشی استاندارد در خودروها تبدیل شدند. این قطعه بخشی از سیستم اگزوز خودرو است که آلایندههای مضر ناشی از موتور را از طریق واکنشهای شیمیایی به مواد کمتر مضر برای محیط زیست تبدیل میکند.
بیشتر هیدروکربنها، مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن به دیاکسید کربن، نیتروژن و بخار آب که کمضررتر هستند، تبدیل میشوند.
10. صداخفهکن
صداخفهکن یک وسیلهی ساده است که برای کاهش و تنظیم صدای ناشی از موتور احتراق داخلی استفاده میشود.
نباید صداخفهکنها را با رزوناتورها اشتباه گرفت. صداخفهکنها صدای کلی را کاهش میدهند، در حالی که رزوناتورها فرکانسهای پایین (مانند نویز ناشی از دور پایین موتور) را هدف قرار میدهند.
رزوناتورها برای تنظیم صدای موتور مفید هستند، اما با صداخفهکنها متفاوتاند.
صداخفهکن چگونه این صدا را از بین میبرد؟ اگر آن را باز کنید، مجموعهای از لولهها، بافلها و محفظهها را خواهید دید. این قطعات امواج صوتی ایجاد شده توسط موتور را به گونهای منعکس میکنند که این امواج یکدیگر را خنثی میکنند.
صداخفهکنهای مختلف دامنههای متفاوتی از صدا را ایجاد میکنند. برخی برای بیصدا بودن طراحی شدهاند، در حالی که برخی دیگر صدای غرشگونه تولید میکنند.
11. محور عقب
محور عقب، همانطور که از نامش پیداست، در قسمت پشتی خودرو قرار دارد. این محور وظیفهی انتقال نیرو به چرخهای محرک را بر عهده دارد.
محور عقب از دو نیمه تشکیل شده است که به آنها نیممحور گفته میشود و توسط دیفرانسیل به هم متصل میشوند. در بیشتر موارد، محورهای عقب فعال هستند، یعنی با چرخهای خودرو میچرخند.
گاهی اوقات خودروهایی با محرک چرخ عقب دارای محورهای کوچک هستند که به دو سر محور جلو متصل میشوند. این محورهای کوچک به چهار نوع تقسیم میشوند:
- الیوت: این نوع با استفاده از یک یوک، پین کینگ و خار به محور جلو متصل میشود.
- الیوت معکوس: این نوع دارای آرایش معکوس محور الیوت است.
- لامواین: در این نوع، به جای یوک از یک اسپینل Lشکل و پین کینگ استفاده میشود.
- لامواین معکوس: این نوع دارای آرایش معکوس محور لامواین است.
12. سیستم تعلیق عقب
سیستم تعلیق عقب یک خودرو سیستم مکانیکی است که بدنه و شاسی خودرو را در حالی که به جاده متصل است، در جای خود نگه میدارد.
سیستم تعلیق عقب شامل شاسی (یا اتصالات بدنه در خودروهای یکپارچه)، مفاصل، بلبرینگها، بوشها، میلهها، کمکفنرها، فنرها، چرخها و لاستیکها میشود.
وظیفهی این سیستم این است که با سیستم تعلیق جلو همکاری کند تا خودرو را بهصورت روان حرکت دهد و در حین حرکت کنترل خودرو را حفظ کند. به زبان ساده، سیستم تعلیق عقب از تماس بدنهی خودرو با زمین جلوگیری میکند و لاستیکها را با جاده در تماس نگه میدارد.
13. سیستم فرمان
سیستم فرمان برای تغییر جهت خودرو استفاده میشود. از الزامات اصلی در هر مکانیزم فرمان این است که دقیق و آسان برای استفاده باشد و چرخهای جلو تمایل به بازگشت به حالت مستقیم پس از پیچیدن داشته باشند.
یک مکانیزم دنده، که به آن دندهی فرمان گفته میشود، در این سیستم برای افزایش نیروی فرمان استفاده میشود. این سیستم فرمان دادن به خودرو را آسان میکند و راننده نیازی به اعمال نیروی زیاد ندارد.
سیستم فرمان نه تنها در جادههای پرپیچ و خم، بلکه در ترافیکهای شلوغ نیز ضروری است. این سیستم به خودرو امکان هدایت و چرخش به چپ یا راست را میدهد.
فرمانهای مدرن اغلب دارای عملکردهای جانبی مانند کنترل کروز، انتخاب سیستم صوتی و تنظیم صدا هستند. برخی فرمانها حتی گرمایش الکتریکی نیز دارند.
14. تسمه مارپیچ
تسمه مارپیچ، که به آن تسمه چند شیار یا تسمه پلیوی نیز گفته میشود، تسمهای است که چندین قطعه را در موتور خودرو به حرکت درمیآورد. این تسمه معمولاً از لاستیک تقویتشده با رشتههای فایبرگلاس ساخته میشود و به دلیل شکل مارپیچگونهاش به این نام خوانده میشود.
تسمه مارپیچ معمولاً در جلوی بلوک موتور خودرو قرار دارد. این تسمه دارای شیارهای متعددی است که در شیارهای پولیهای قطعات و اجزای موتور قرار میگیرند.
این تسمه نیرو را از پولی میللنگ به قطعاتی مانند آلترناتور، کمپرسور کولر، پمپ فرمان هیدرولیک و پمپ آب منتقل میکند.
این تسمه با یک تنظیمکننده خودکار کار میکند که تغییرات تنش ناشی از دما یا بار موتور را تنظیم میکند و عملکرد بهینهی خودرو را تضمین میکند.
15. سیستم خنککننده
سیستم خنککنندهی موتور خودرو تنها برای خنک نگهداشتن موتور نیست، بلکه دمای آن را در حدی گرم نگه میدارد که عملکردی کارآمد و پاک داشته باشد.
اجزای این سیستم شامل رادیاتور برای دفع گرما، فنها برای تامین جریان هوای کافی، شیر ترموستات که در دمای مشخص باز میشود، و پمپ آب برای گردش مایع خنککننده است.
این سیستم همچنین شامل یک مخزن انبساط است که به مایع خنککننده اجازه میدهد هنگام گرم شدن منبسط شود و وارد مدار خنککننده شود، سپس وقتی خودرو خاموش است و موتور خنک میشود، بازگردد.
سیستم خنککننده همچنین به سیستم تهویهی کابین خودرو متصل است، زیرا گرمای موتور برای گرم کردن فضای داخلی خودرو استفاده میشود.
16. سیستم روانکاری
یک موتور دارای قطعات متحرک زیادی است که در نهایت در اثر حرکت کردن در کنار یکدیگر دچار سایش میشوند. وظیفه سیستم روانکاری موتور این است که روغن را به قطعات متحرک برساند تا اصطکاک بین سطوحی که در تماس با یکدیگر هستند را کاهش دهد.
سیستم روانکاری که برادران رایت استفاده کردند، بسیار ساده است. یک پمپ روغن در پایین موتور، در سمت چپ شکل قرار دارد. این پمپ توسط یک چرخ دنده مارپیچ از شفت بادامک دریچه اصلی تحریک میشود.
روغن به بالای موتور پمپ میشود، در سمت راست، داخل یک خط تغذیه. سوراخهای کوچکی در این خط تغذیه اجازه میدهند روغن داخل محفظه میل لنگ بچکد.
روغن به پیستونها میچکد وقتی که در سیلندرها حرکت میکنند و سطح بین پیستون و سیلندر را روان میکند. سپس روغن به داخل محفظه میل لنگ میرود و به یاتاقانهای اصلی که میل لنگ را نگه میدارند میرسد.
روغن توسط یاتاقانها جمعآوری میشود و روی آنها پاشیده میشود تا این سطوح را روانکاری کند. در پایین خارجی محفظه میل لنگ، یک لوله جمعآوری وجود دارد که روغن استفاده شده را جمعآوری کرده و به پمپ روغن باز میگرداند تا دوباره گردش یابد.
17. سیستم احتراق
وظیفه سیستم احتراق، روشن کردن مخلوط هوا و سوخت در یک موتور بنزینی است. علاوه بر شمعها که در محفظههای احتراق جرقه میزنند، سیستم احتراق شامل یک کویل احتراق است که ولتاژ باتری را به ولتاژ بالاتر تبدیل میکند و سیمهای شمع که این اجزاء را به هم متصل میکنند.
پیشرفتهای صورت گرفته، نیاز به سرویس سیستم احتراق را به طور چشمگیری کاهش داده است. جایی که قبلاً درپوشهای توزیع کننده و روتورها باید تعویض میشدند، سیستمهای الکترونیکی معمولاً به کار خود ادامه میدهند. در خودروهای جدید، فواصل تعویض شمعها معمولاً حدود 100,000 مایل است.
سیمهای شمع هنوز نیاز به توجه و تعویض گاه به گاه دارند، اگرچه در برخی سیستمها که از کویل روی شمع استفاده میشود، این سیمها کاملاً حذف شدهاند.
18. سیستم انتقال نیرو (پاورترین)
سیستم انتقال نیرو مجموعهای از تمام اجزایی است که ماشین را به حرکت درمیآورد. این شامل موتور، گیربکس، شفت محرک، محورها و دیفرانسیل است.
وقتی مردم در مورد یک سدان اسپرت با عملکرد بالا صحبت میکنند، معمولاً میگویند که این وسیله نقلیه قادر است به طور روان فرمان دهد، شتاب بگیرد، ترمز کند و کنترل بدنه عالی و رانندگی ایمن را ارائه دهد.
اما این تکنیکها مهم هستند، اما تمام و کمال عملکرد یک ماشین اسپرت موفق نیستند. اعداد شگفتانگیز عملکردی مانند صدها اسب بخار یا رسیدن به سرعت 0-100 کیلومتر در ساعت در چند ثانیه، از سیستم انتقال نیرو به دست میآید، و هیچکجا دیگر.
به عنوان یک منبع تولید قدرت، یک سیستم انتقال نیرو با کیفیت بالا برای داشتن محدوده عملکرد بهتر، شتاب و حداکثر سرعت اهمیت دارد. بنابراین، دفعه بعد که خودرو خود را از حالت توقف شتاب میدهید و فشار موتور را احساس میکنید، فقط بدانید که سیستم انتقال نیرو، وسیله نقلیه شما را به جلو میراند.
19. کلاچ
اگر شما تا به حال یک خودرو با دنده دستی راندهاید، احتمالاً با کلاچ آشنا هستید. این سومین پدالی است که باید فشار دهید تا دندهها را عوض کنید. این مکانیزم هم اتصال و هم جدا کردن انتقال قدرت از شفت محرک به شفت متحرک را انجام میدهد.
این شفتهای چرخان را متصل میکند، و ممکن است دو یا بیشتر از اینها زیر کاپوت شما وجود داشته باشد. اگر شما یک خودرو با دنده دستی رانندگی میکنید، کلاچ به هر دو شفت که از موتور میآید و شفتهایی که چرخها را میچرخانند، متصل است.
در حالی که موتور دائماً خواهد چرخید، شما نمیخواهید چرخها دائماً بچرخند.
20. شفت پروانه
شفت پروانه، که به آن شفت محرک نیز گفته میشود، یک قطعه مهم در صنایع خودروسازی و دریایی است. هدف اصلی آن انتقال گشتاور و قدرت چرخشی از موتور به چرخها یا پروانه است.
این اجازه میدهد که خودروها و شناورها به طور کارآمد و روان حرکت کنند. شفت پروانه نقش غیرقابل انکاری در تبدیل قدرت موتور به انرژی جنبشی ایفا میکند، که به نوبه خود، پروانه را به سرعت لازم میچرخاند و وسیله نقلیه را به جلو میبرد.
یک خودروی دارای موتور جلو و محرک عقب باید یک شفت محرک بلند داشته باشد که محور عقب را به گیربکس متصل میکند، زیرا این قسمتها در طرفین مختلف خودرو قرار دارند.
شفتهای محرک در خودروهای مختلف به شکل متفاوتی استفاده میشوند، به طوری که در خودروهای با پیکربندیهای مختلف شامل محرک جلو، چهارچرخ محرک، و موارد ذکر شده قبلی برای موتور جلو و محرک عقب، تفاوتهای زیادی وجود دارد.
21. دیفرانسیل
دیفرانسیل از چندین قطعه تشکیل شده است. اجزای اصلی آن دندههای رینگ و پینیون هستند. دنده رینگ به مجموعه هاب متصل است و داخل هاب یک سری دندههای کوچکتر وجود دارد.
این دندههای کوچکتر که اغلب به دندههای عنکبوتی معروف هستند، از مجموعهای دیگر از دندههای پینیون و دندههای جانبی تشکیل شدهاند. این مجموعه دندهها عمل دیفرانسیل را انجام میدهند. در مسیر جریان قدرت در داخل دیفرانسیل، دنده پینیون دنده رینگ را میچرخاند که هاب را میچرخاند.
سپس هاب دندههای پینیون کوچکتر را میچرخاند که به نوبه خود دندههای جانبی را میچرخاند. محورهای محرک به دندههای جانبی متصل هستند که سپس چرخها را میچرخانند.
دیفرانسیل در مجموعه محورها جلو یا عقب در تمام خودروهای مدل جدید و کامیونها یافت میشود. در کاربردهای چهارچرخ متحرک (AWD)، یک دیفرانسیل مرکزی نیز وجود دارد که هر دو مجموعه محورها جلو و عقب را به حرکت در میآورد.
22. دسته دنده
دسته دنده برای حرکت خودرو به جلو، معکوس یا ماندن در حالت خلاص استفاده میشود. در خودروهای مجهز به گیربکس دستی، دسته دنده در واقع یک دسته شیفت است.
دسته دنده یا گیربکس، که به طور رسمیتر به عنوان اهرم انتقال شناخته میشود، یک اهرم فلزی است که به گیربکس خودرو متصل است.
اصطلاح دسته دنده معمولاً به اهرم تعویض دنده در گیربکس دستی اشاره دارد، در حالی که در گیربکس خودکار، اهرم مشابه به عنوان انتخابگر دنده شناخته میشود.
یک دسته دنده معمولاً برای تعویض دندهها در حالی که پدال کلاچ با پای چپ فشار داده میشود تا موتور از سیستم انتقال قدرت و چرخها جدا شود، استفاده میشود.
خودروهای مجهز به گیربکس خودکار، شامل گیربکسهای هیدرولیکی (کلاچ گشتاور)، گیربکسهای دستی خودکار، و گیربکسهای نیمه خودکار قدیمی (خصوصاً گیربکسهای بدون کلاچ)، مانند خودروهای اتوماتیک VW، و خودروهایی که دارای گیربکسهای متغیر پیوسته هستند، نیازی به پدال کلاچ فیزیکی ندارند.
23. تسمه تایم
تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است و دارای دندانههایی است که میتوانند با چرخدندههای میلسوپاپ و میللنگ قفل شوند. این جزء مهمی از موتور احتراق داخلی است که مسئول هماهنگسازی چرخش میلسوپاپ و میللنگ است.
این تسمه اطمینان میدهد که سوپاپها در زمان صحیح در هر سیلندر باز و بسته شوند.
تسمه تایم همچنین نقش مهمی در جلوگیری از برخورد پیستون با سوپاپها در موتورهای دخالتپذیر ایفا میکند. معمولاً تسمه تایم یک تسمه دندانهدار است که دندانهها بر روی یکی یا هر دو طرف سطح آن قرار دارد.
24. سیستم تعلیق
سیستم تعلیق خودرو شما یک ساختار محافظتی از اجزای جذب ضربه مانند فنرها و دمپرها است. سیستم تعلیق خودرو شما کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که رانندگی شما ایمن و روان است با جذب انرژی ناشی از دستاندازها و دیگر تأثیرات حرکتی.
علاوه بر این، این سیستم کمک میکند تا لاستیکهای شما در تماس با جاده باقی بمانند و اصطکاک لاستیکها را افزایش دهد.
سیستم تعلیق خودرو خود را مانند نوعی ارابه در نظر بگیرید که کابین اصلی خودرو روی آن قرار دارد. کابین شما راحتتر است زیرا بر روی سیستم تعلیق قرار دارد که به چرخهای خودرو متصل است.
خودرو و کابین آن در برابر ضربههایی که معمولاً در هنگام رانندگی، حتی در جادههای صاف، وارد میشود، عایقبندی میشود.
اجزای اصلی سیستم تعلیق خودرو شامل:
- فنرها که به کنترل ارتفاع و بار سیستم تعلیق و کابین کمک میکنند.
- شوکها (که به آنها دمپر نیز گفته میشود)، که انرژیهای حرکتی مختلفی را که هنگام برخورد لاستیکها با جاده ایجاد میشود جذب و کاهش میدهند.
سیستم تعلیق خودرو شما احتمالاً دارای میله ضد پیچش است. این میله میتواند به جابجایی حرکت چرخهای شما نسبت به فرمان کمک کند. این سیستم به طور مؤثر جهت حرکت خودرو را هنگام حرکت در جاده تثبیت میکند.
خودرو شما احتمالاً سیستم تعلیق برای هر دو چرخ جلو و عقب دارد. سیستمهای تعلیق میتوانند مستقل یا وابسته باشند:
- سیستمهای تعلیق مستقل زمانی استفاده میشوند که چرخهای عقب یا جلو به طور مستقل از محور جلو یا عقب حرکت کنند.
- در طرف مقابل، سیستمهای تعلیق وابسته زمانی استفاده میشوند که جهت چرخها به حرکت محور بستگی داشته باشد.
25. شوکگیر شوکگیرها دستگاههای پمپی هستند که کمک میکنند تا لاستیکهای خودرو شما در تماس با سطح جاده باقی بمانند و به کنترل بازگشت فنرهای تعلیق کمک میکنند.
تا زمانی که لاستیکهای خودرو شما در تماس با جاده باقی بمانند، هدایت، کنترل جاده و واکنش به ترمز بهینه خواهد بود و به حفظ ایمنی شما کمک میکند.
در واقع، شوکگیرها دو کار انجام میدهند. علاوه بر کنترل حرکت فنرها و تعلیق، شوکگیرها همچنین کمک میکنند تا لاستیکها همیشه در تماس با زمین باشند.
در حالت ایستاده یا در حال حرکت، تنها بخش از خودرو که با جاده تماس دارد، سطح زیرین لاستیکها است.
هر زمان که تماس لاستیک با زمین قطع یا کاهش یابد، توانایی شما در رانندگی، هدایت و ترمز به شدت تحت تأثیر قرار میگیرد.
با وجود باور عمومی، شوکگیرها وزن خودرو را تحمل نمیکنند.
26. مخزن سوخت
مخزن سوخت بخشی از سیستم موتور است که سوخت در آن ذخیره شده و به موتور منتقل میشود.
اگرچه هر مخزن ذخیره سوختی ممکن است به این نام شناخته شود، این اصطلاح به طور خاص به بخشی از سیستم موتور اطلاق میشود که سوخت در آن ذخیره شده و به موتور منتقل یا آزاد میشود. ممکن است از خود بپرسید که مخازن سوخت از چه چیزی ساخته شدهاند.
مخزن سوخت معمولاً از پلیاتیلن با چگالی بالا ساخته میشود که میتواند به اشکال پیچیده تبدیل شود، فضای کمتری اشغال کند و ایمنی در تصادفات را بهبود بخشد. مخزن سوخت همچنین میتواند از فولاد یا آلومینیوم ساخته شود که از ورقهای چاپی جوش داده شده است.
27. لوله اگزوز
لوله اگزوز آخرین لینک در سیستم اگزوز است و گازهای خروجی که توسط کاتالیزور تصفیه شدهاند را از خودرو به جو منتقل میکند.
28. چرخ/لاستیک
اصطلاحات “لاستیک” و “چرخ” گاهی اوقات به طور متناوب استفاده میشوند، اما آنها یکسان نیستند.
“چرخها” دایرههای فلزی کامل هستند که لاستیکها به آنها متصل میشوند. هر چرخ استاندارد از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: دیسکهای مرکزی و رینگها (که بعداً به رینگها خواهیم پرداخت)، که هدف و طراحی خاصی دارند تا مجموعهای کاملاً عملگرای لاستیک و چرخ بسازند.
لاستیکها بیضیهای لاستیکی هستند که برای حفاظت از چرخها و اطمینان از اینکه خودرو چسبندگی کافی دارد طراحی شدهاند. اگر خودرو چسبندگی کافی داشته باشد، راننده میتواند به راحتی آن را کنترل کند. هر مدل لاستیک از ترکیب مختلفی از لاستیک ساخته شده است که سختی و ویژگیهای مقاومتی در برابر دما دارند.
علاوه بر لاستیک خارجی (بخشی که با جاده تماس دارد) و داخلی (بخشی که با چرخ تماس دارد)، لاستیکها یک مش فولادی بین لاستیک دارند. این ساختار لاستیک را سختتر و بادوامتر میکند و احتمال ترکیدن آن را کاهش میدهد.
29. سیستم اگزوز
سیستم اگزوز برای هدایت واکنش گازهای اگزوز از احتراق کنترل شده داخل موتور یا اجاق استفاده میشود. کل سیستم گازهای سوخته را از موتور هدایت کرده و شامل یک یا چند لوله اگزوز است.
اگر سیستم اگزوز شما نشتی یا آسیب دیده باشد، سموم مضر میتوانند وارد کابین شوند و شما و مسافران را در معرض گازهای کشنده قرار دهند. به همین دلیل، مراجعه به یک مکانیک مجاز ضروری است اگر علائم زیر را مشاهده کردید:
- ارتعاشات زیاد
- کاهش قدرت
- افزایش مصرف سوخت
- دود ضخیم از لوله اگزوز
- نویزهایی مانند غرغر (که معمولاً ناشی از نشت اگزوز است)، صدای ضربه یا کلنگ (که معمولاً به دلیل شکستن مافلر است)، و صدای بلند زنگزدگی (که نشاندهنده مشکل با کاتالیزور است).
30. حسگر اکسیژن
حسگر اکسیژن مسئول اندازهگیری میزان اکسیژن سوخته نشده در گازهای اگزوز است. این حسگر با واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو ارتباط برقرار میکند تا کمک کند نسبت هوای به سوخت مناسب برای عملکرد بهتر موتور را تعیین کند.
با نظارت بر این سطح اکسیژن، حسگر اکسیژن نقش مهمی در اندازهگیری این مخلوط ایفا میکند تا سیستم تزریق سوخت بهطور مناسب تنظیم شود.
حسگرهای اکسیژن میتوانند به ECU بگویند که آیا مخلوط سوخت خیلی رقیق است (یعنی اکسیژن زیادی دارد) یا خیلی غلیظ است (یعنی اکسیژن کافی ندارد).
حسگرهای اکسیژن از سال 1981 برای خودروها ضروری شدند و بسیاری از خودروهایی که پس از 1996 ساخته شدهاند، نیاز به داشتن چندین حسگر اکسیژن دارند. حسگرهای اکسیژن اضافی برای نظارت بر نحوه عملکرد کاتالیزور استفاده میشوند.
31. رزوناتور
یک صداگیر نمیتواند صدای زمزمهای که در داخل ماشین از اگزوز شنیده میشود را از بین ببرد. به همین دلیل است که از رزوناتور برای «تنظیم» صدای اگزوز به گونهای استفاده میشود که صدای خوشایند تری ایجاد کند.
رزوناتورها در سیستم اگزوز خودرو قرار دارند و به طور معمول بین کاتالیزور و صداگیر قرار دارند. اگرچه همه خودروها و کامیونها رزوناتور ندارند، اما تمام مدلهای لکسوس و دیگر خودروهای لوکس به رزوناتور مجهز هستند.
رزوناتور مکمل صداگیر است و صداهای زیر و نویزهای آزاردهندهای مانند وزوز و زوزه را از بین میبرد. این قطعه صدای اگزوز را صاف میکند، اما حجم صدا را تغییر نمیدهد.
رزوناتور به گونهای طراحی شده که صداهایی را در فرکانس خاصی که در داخل دستگاه منعطف میشود و یکدیگر را خنثی میکنند، از بین میبرد.
این فرایند باعث از بین رفتن صدای آزاردهنده میشود و صدای اگزوز خوشایندترین ایجاد میکند. برای صاحبان خودروهایی که در بازه خاصی از دور موتور صدای زمزمه میشنوند، رزوناتور ممکن است راهحلی برای اصلاح این مشکل باشد.
32. واحد کنترل الکترونیکی (ECU)
واحد کنترل الکترونیکی (ECU) یک دستگاه کوچک در داخل خودرو است که یک یا چند سیستم الکتریکی آن خودرو را کنترل میکند. این دستگاه به سیستمهای الکتریکی میگوید که چه کاری باید انجام دهند و چگونه باید عمل کنند. هسته ECU یک میکروکنترلر است و توسط نرمافزارهای جاسازی شده کنترل میشود.
چگونه کار میکند؟ واحد کنترل الکترونیکی ورودیهایی از یک یا چند بخش از خودرو دریافت میکند و از آن اطلاعات برای انجام اقداماتی در صورت نیاز استفاده میکند. به عنوان مثال، ECU کیسه هوا اطلاعات را از سنسورهای تصادف و سنسورهای صندلی دریافت میکند.
زمانی که تصادف رخ میدهد، ECU تصمیم میگیرد که کدام کیسه هوا را باز کند، بسته به این که مسافران کجا نشستهاند. سپس ECU به عملگرها دستور میدهد که آنها را باز کنند. عملگرها سپس سیگنال الکتریکی را به ارزش فیزیکی لازم تبدیل میکنند، با استفاده از شیرها، انژکتورها یا رلهها.
خودروها ممکن است بیش از 100 ECU داشته باشند که علاوه بر وظایف اساسی مانند عملکرد موتور و سیستم فرمان، ویژگیهای راحتی و ایمنی مانند کمک پارکینگ، صندلیهای حافظه و باز شدن کیسههای هوا را کنترل میکنند.
33. فیلتر هوا
همانطور که انسانها برای تنفس به اکسیژن نیاز دارند، یک خودرو نیز برای فرآیند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. فیلتر هوا در خودرو نقش حیاتی در اطمینان از دریافت هوای تمیز برای احتراق توسط موتور ایفا میکند.
فیلتر هوای موتور در خودرو گرد و غبار، زبالهها و ذرات دیگر را که ممکن است به موتور آسیب بزنند فیلتر میکند. هدف فیلتر هوای موتور این است که اطمینان حاصل کند تنها هوای تمیز وارد موتور خودرو شود.
فیلترهای هوای خودرو اشکال مختلفی دارند: پنلها، دایرهای یا استوانهای. این فیلترها از مواد چینخورده ساخته شدهاند که هوا را فیلتر میکنند و ممکن است از پنبه، کاغذ مصنوعی یا فوم ساخته شده باشند.
34. کیسه هوا
کیسههای هوا بالشتکهای بادی هستند که در یک وسیله نقلیه تعبیه شدهاند و از سرنشینان در برابر برخورد با قسمت داخلی وسیله نقلیه یا اشیاء خارجی (مانند خودروهای دیگر یا درختان) در هنگام تصادف محافظت میکنند.
در لحظهای که تصادف شروع میشود، حسگرها شروع به اندازهگیری شدت برخورد میکنند. اگر تصادف به اندازه کافی شدید باشد، حسگرها به پرکنندهها سیگنال میدهند تا کیسهها را با گاز در کسری از ثانیه پر کنند.
کیسههای هوا معمولاً به تعمیر و نگهداری نیاز ندارند مگر اینکه در تصادف باز شوند. در این صورت، باید در یک تعمیرگاه با استفاده از قطعات جایگزین اصلی (OEM) تعویض شوند تا از تقلبی نبودن کیسه هوا اطمینان حاصل شود.
کیسههای هوای تقلبی ممکن است باز نشوند یا هنگام باز شدن شواهد فلزی منتشر کنند.
35. کمربند ایمنی
کمربند ایمنی یک بند است که به صندلی خودرو متصل است. شما آن را به دور بدن خود میبندید تا از پرتاب شدن از صندلی در صورت حرکت ناگهانی جلوگیری کنید.
هدف اصلی کمربند ایمنی، محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف است. این کار را با محدود کردن حرکت سرنشین انجام میدهد و از پرتاب شدن آنها به علت توقفهای ناگهانی یا تغییرات در سرعت جلوگیری میکند.
در نبود کمربند ایمنی، اینرسی خودرو، تمایل طبیعی آن به حرکت، میتواند باعث پرتاب شدن سرنشینان داخل خودرو یا حتی پرتاب آنها از خودرو در صورت وقوع تصادف شود. کمربندهای ایمنی نقش مهمی در مقابله با این اینرسی دارند و از ثابت ماندن سرنشینان در جای خود و کاهش خطر آسیب دیدگی اطمینان حاصل میکنند.
36. چراغهای جلو
چراغهای جلو یکی از مهمترین بخشهای خودرو هستند، به ویژه زمانی که در جادهای تاریک و کثیف رانندگی میکنید.
چراغ جلو یک لامپ است که به قسمت جلویی وسیله نقلیه متصل است تا جادهای که پیش رو دارید را روشن کند.
چراغهای جلو معمولاً به نام چراغهای جلو شناخته میشوند، اما در دقیقترین استفاده، چراغ جلو به دستگاه خود اشاره دارد و نور تولید شده و توزیع شده توسط دستگاه به نام پرتو چراغ جلو است.
عملکرد چراغهای جلو در طول تاریخ خودرو به طور مداوم بهبود یافته است، که عمدتاً به تفاوت زیاد بین مرگ و میرهای ترافیکی در روز و شب برمیگردد: اداره ایمنی ترافیک بزرگراههای ملی ایالات متحده بیان میکند که تقریباً نیمی از تمام مرگ و میرهای مرتبط با ترافیک در شب رخ میدهد، با وجود اینکه تنها 25% ترافیک در تاریکی حرکت میکند.
37. چراغهای عقب
چراغهای عقب به قسمت پشتی خودرو، بالای سپر، متصل هستند. این چراغها رنگ قرمز دارند و چراغهای سفید همراه با آنها هستند که نشان میدهند خودرو در حال حرکت به عقب است.
زمانی که شما در جاده هستید، چراغهای عقب باعث میشوند که دیگر خودروها از حضور شما آگاه شوند تا بتوانید در تاریکی بهطور ایمن رانندگی کنید.
38. شیشه جلو
شیشه جلو یا بادگیر پنجره جلویی است که دید را فراهم میکند و در عین حال سرنشینان را از عوامل محیطی محافظت میکند.
شیشههای جلو از سرنشینان وسیله نقلیه در برابر باد و زبالههای پروازی مانند گرد و غبار، حشرات و سنگها محافظت میکنند و پنجرهای آیرودینامیکی به سمت جلو فراهم میکنند. پوشش UV ممکن است برای مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش مضر بر روی شیشه اعمال شود.
با این حال، این معمولاً غیرضروری است زیرا بیشتر شیشههای جلو اتومبیل از شیشه ایمنی لمینت شده ساخته شدهاند. بیشتر اشعههای UV-B توسط خود شیشه جذب میشود و هر UV-B باقیمانده همراه با بیشتر UV-A توسط لایه اتصال PVB جذب میشود.
39. برفپاککن شیشه جلو
برفپاککن شیشه جلو دستگاهی است که برای حذف باران، برف، یخ، مایع شوینده، آب و/یا زبالهها از پنجره جلوی وسیله نقلیه استفاده میشود تا اپراتور وسیله نقلیه بتواند بهتر ببیند که چه چیزی پیش رو دارد.
تقریباً تمام وسایل نقلیه موتوری، از جمله خودروها، کامیونها، اتوبوسها، لکوموتیوهای قطار، و شناورها با کابین و برخی از هواپیماها به چنین برفپاککنهایی مجهز هستند که معمولاً یک الزام قانونی است.
40. حسگرهای نزدیکی
حسگرهای نزدیکی برای خودروها ابزاری برای شناسایی اشیاء نزدیک هستند. این حسگرها با استفاده از سیگنال الکتریکی عمل کرده و میتوانند شیئی را بدون تماس فیزیکی شناسایی کنند.
حسگرهای خودرو زمانی که کسی سعی میکند وارد یا دستکاری خودرو کند هشدار میدهند و معمولاً در سیستمهای امنیتی استفاده میشوند.
کلیدهای هوشمند میتوانند درها را باز کنند و با یافتن فضاهای پارک آزاد زمانی که صاحب خودرو نزدیک است، کمک کنند. ما از این حسگرها برای تخمین فاصله و جلوگیری از آسیب به خودرو، فرد یا حیوانات استفاده میکنیم.
41. کاپوت خودرو
کاپوت خودرو، که در برخی کشورها به آن “بنیت” گفته میشود، پوشش متحرک است که روی موتور یک خودرو با موتور جلو قرار دارد. هدف آن این است که دسترسی به موتور برای تعمیر و نگهداری فراهم شود.
یک قفل مخفی معمولاً برای نگه داشتن کاپوت در جای خود استفاده میشود. در خودروهایی که کاپوت سفارشی دارند یا در خودروهای مسابقهای، ممکن است از پینهای کاپوت برای نگه داشتن آن استفاده شود.
کاپوتها گاهی اوقات شامل یک خروجی هوا، نازلهای برفپاککن، برآمدگی قدرت و/یا تزئینات کاپوت میباشند. کاپوتهای خودرو معمولاً از فولاد و گاهی از آلومینیوم ساخته میشوند.
42. صندوق عقب
صندوق عقب خودرو معمولاً ناحیه اصلی برای حمل بار یا چمدان در یک سدان، کوپه یا کانورتیبل است. واژه “صندوق عقب” بیشتر در آمریکای شمالی استفاده میشود، در حالی که واژه “بوت” در سایر کشورهای انگلیسیزبان رایج است.
قبل از معرفی خودروها، “بوت” محفظهای در داخل کالسکههای کشیده شده توسط اسب بود که معمولاً به عنوان نشیمنگاه راننده استفاده میشد. بعداً از آن برای مقاصد ذخیرهسازی استفاده شد.
صندوق عقب معمولاً در قسمت عقب خودرو قرار دارد در اکثر مدلها. در برخی خودروهایی که موتور آنها در قسمت میانی یا عقب خودرو قرار دارد، صندوق عقب در قسمت جلو است. در برخی مدلها، دو محفظه صندوق عقب وجود دارد.
43. سرعتسنج (Speedometer)
سرعتسنج، ابزاری است که سرعت یک وسیله نقلیه را نشان میدهد و معمولاً با دستگاهی به نام “اوکومتر” که فاصله طی شده را ثبت میکند، ترکیب شده است.
سرعتسنج یا متر سرعت، یک نشانگر است که سرعت آنی یک وسیله نقلیه را اندازهگیری و نمایش میدهد. این ابزار اکنون به طور جهانی در خودروها نصب شده است و از اوایل قرن بیستم به عنوان یک گزینه در دسترس بود و از حدود سال 1910 به تجهیزات استاندارد تبدیل شد.
سرعتسنجها برای دیگر وسایل نقلیه دارای نامهای خاصی هستند و از روشهای دیگری برای شناسایی سرعت استفاده میکنند. برای یک قایق، این دستگاه “پیت لوگ” است. برای یک هواپیما، این دستگاه “شاخص سرعت هوا” نام دارد.
44. نشانگر سوخت
نشانگر سوخت یک دستگاه است که سطح سوخت موجود در وسیله نقلیه را اندازهگیری میکند. این دستگاه شامل واحد سنجش یا ارسال است که به اندازهگیری میزان سوخت کمک میکند.
یک نشانگر که خارج از مخزن سوخت قرار دارد، از اطلاعات واحد سنجش استفاده میکند تا میزان سوخت را نشان دهد.
خطوط موجود روی نشانگر سوخت نمایانگر افزایشهایی به اندازه 1/4 هستند که سطح سوخت تانک شما را نشان میدهند. هر چیزی بین دو خط به معنی 1/8 است. اگر نشانگر بین 1/2 و 3/4 باشد، این نشان میدهد که شما 5/8 سوخت در تانک دارید.
45. پمپ سوخت
پمپ سوخت یک جزء ضروری در بیشتر سیستمهای موتور احتراق داخلی است. عملکرد اصلی آن انتقال سوخت از مخزن به موتور است. بدون این جزء حیاتی، سوخت مورد نیاز برای احتراق به موتور نمیرسد و آن را غیرقابل استفاده میکند.
اصول کار پمپ سوخت نسبتاً ساده است. این پمپ فشار مثبت در خطوط سوخت ایجاد میکند و سوخت را به سمت موتور هدایت میکند.
در اکثر خودروهای مدرن، پمپ سوخت به صورت برقی کار میکند و در داخل مخزن سوخت قرار دارد. این طراحی موجب میشود که جریان سوخت به طور مداومتر انجام شود و فشار مورد نیاز در سیستم سوخت حفظ شود.
46. نشانگر دما
نشانگر دما در وسیله نقلیه شما برای اندازهگیری دمای مایع خنککننده موتور طراحی شده است. این نشانگر به شما میگوید که آیا مایع خنککننده موتور سرد است، در دمای معمولی قرار دارد یا داغ شده است. این دستگاه یک دیال مهم است که بر روی داشبورد خودرو قرار دارد.
زمانی که موتور در حال کار است و مایع خنککننده وظیفه خود را انجام میدهد، عقربه نشانگر دما باید در جایی بین نشانگرهای داغ و سرد قرار گیرد.
“دماهای معمولی” میتوانند از وسیله نقلیهای به وسیله نقلیه دیگر متفاوت باشند، بنابراین نگران جایی که نشانگر قرار میگیرد نباشید.
47. متر مسافت سفر (Car Trip Meter)
متر سفر ابزاری است که برای اندازهگیری مسافت طی شده توسط وسیله نقلیه استفاده میشود، مانند دوچرخه یا خودرو.
این احتمالاً همان متر کیلومتر سفر است که مسافت طی شده برای سفر A را نشان میدهد. دکمهای که در نزدیکی سرعتسنج قرار دارد را فشار دهید و باید مسافت طی شده برای سفر B را نمایش دهد. دوباره فشار دهید و باید “مسافت کلی” فعلی خودرو را نشان دهد.
برای خواندن یک کیلومترشمار، مستطیل کوچک معمولاً شامل پنج یا شش شماره را جستجو کنید. معمولاً در نزدیکی سرعتسنج قرار دارد. اگر وسیله نقلیه شما جدیدتر باشد، ممکن است دیجیتال باشد. اگر خودرو قدیمیتر یا سادهتر باشد، ممکن است یک مجموعه مکانیکی از اعداد باشد.
48. شمارش دور موتور (Rev Counter)
تاکومتر (شمارش دور، تاک، شمارش دور موتور، گیج RPM) دستگاهی است که سرعت چرخش یک محور یا دیسک را اندازهگیری میکند، همانند موتور یا دستگاههای دیگر.
این دستگاه معمولاً تعداد دورهای موتور (RPM) را بر روی یک دیال آنالوگ کالیبره شده نمایش میدهد، اما نمایشهای دیجیتال به طور فزایندهای رایج شدهاند.
یک شمارش دور موتور ساده به نمایش تعداد دورهایی میپردازد که میللنگ موتور (که قسمت چرخان آن است که حرکت رفت و برگشتی [در خودروها حرکت بالا و پایین پیستونها و میلههای اتصال] را به حرکت چرخشی تبدیل میکند) در دقیقه دارد – معمولاً به تقسیم بر 1000.
49. پلاک خودرو / برچسبهای سپر
پلاک خودرو در تصویر یک علامت آبی و سفید است. هر خودرو باید یک پلاک خودرو برای شناسایی داشته باشد. این خودرو همچنین دارای برچسبهای زیادی بر روی سپر است. اینها تزئیناتی هستند که میتوانید روی خودرو خود بچسبانید.
این لیستی از قطعات خودرویی است که بیشتر برای خودروهایی که از موتورهای احتراق داخلی استفاده میکنند، که اجزای ساخته شده خودروها هستند.
50. لوازم جانبی
خودروی مدرن از انواع مختلف لوازم جانبی برای ایمنتر و راحتتر کردن رانندگی استفاده میکند. نمونههای معمولی شامل استارت خودکار، چراغهای علامتدهی و رانندگی مانند چراغهای جلو، چراغهای عقب، چراغهای ترمز، چراغهای پارک، برفپاککنها، بوقها، نشانگرها، رادیو، سیستمهای گرمایش، تهویه مطبوع، فرمان برقی و غیره میباشد.
اهمیت نگهداری قطعات ضروری خودرو
تعمیر و نگهداری منظم، احتمال خرابی را کاهش میدهد و از مشکلات بزرگتر جلوگیری میکند. همچنین، برخی قطعات ضروری خودرو دارای طول عمر مشخصی هستند و نیاز به تعویض دورهای دارند. به همین دلیل، شناخت این قطعات ضروری خودرو و استفاده از محصولات باکیفیت بسیار حیاتی است.
نکات پایانی
تعمیر و نگهداری خودرو با استفاده از قطعات یدکی مناسب، هزینهها را کاهش داده و رانندگی ایمنتری فراهم میکند. با شناخت این قطعات و انجام سرویسهای دورهای، میتوانید خودرو خود را در بهترین حالت ممکن نگه دارید. قطعات یدکی با کیفیت مناسب، عملکرد بهتر و ایمنی بیشتری را برای خودرو به ارمغان میآورند. برای انتخاب تولیدکنندگان معتبر، باید به مشخصات OE و ضمانت کیفیت توجه کنید.
منبع: